Bábosok a világ körül - élménybeszámolók beszélgetéssel egybekötve
3.rész: Bábtáncoltatás Radjastánban
Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bábgyűjteménye fontos feladatának érzi, hogy ne csak a hazai és európai bábművészettel foglalkozzon, hanem a világ különböző tájainak bábos hagyományaival is. Három beszélgetést szervezünk e témában. Az élménybeszámolókat vetítés is kíséri.
A beszélgetéssorozat 3. rész:
2015. november 4. 17 óra: Vidák István: Bábtáncoltatás Radjastánban
Az előadást követő beszélgetést Pilári Gábor vezeti
A beszélgetéssorozat helyszíne: az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
(1013 Budapest, Krisztina körút 57.)
A részvétel ingyenes!
Bábtáncoltatás Radzsasztánban
Egy régi, indiai legenda a bábok eredetét Bráma istenhez köti.
Ő volt a világ megalkotója, és egyike a három hindu legfőbb istenségnek.
Egyszer történt, hogy felesége Szárábáti, a mindentudás istenasszonya megkérte Brámát, hogy leheljen lelket egy bábuba. Adjon neki lelket.
Keltse életre. A bábut Ádi-nak hívták.
Bráma leheletével létrehozta Ádi-t, és egy bábjátékos kezébe adta.
Elmagyarázta neki, hogy hogyan mozgassa a bábot, és megkérte, hogy maradjon felesége, Száráváti közelében, és szórakoztassa őt.
A nát (bábtáncoltató) olyan jól elszórakoztatta az istenasszonyt, hogy Bráma megjutalmazta azzal, hogy a földön éljen. Így érkezett meg a Földre az első bábtáncoltató.
A radzsasztáni bábtáncoltatás eredetéről nincsenek biztos adatok. Valószínűnek tűnik, hogy az időszámítás utáni 8. századtól kezdve már ismert. Egyes kutatók szerint ekkor élt az a híres uralkodó, Vikramaditia, aki trónusára 32 alakot faragtatott. Egy legenda szerint a bátokat megkérte arra, hogy hozzanak létre egy előadást ezekkel a bábokkal. A bábtáncoltatók többsége a bát népcsoporthoz tartozik. A bábjáték egyik változata a marionett. Ezt Radzsasztánban katputlinak nevezik. A putli szó jelentése baba, bábu, a kat szó jelentése fa. Úgy is mondhatnánk, hogy táncoló fabábokról van szó.
Az előadás nemcsak a bábjáték eredetéről, de a közelmúltbeli és jelen bábművészeinek életéről, a színház mai helyzetéről is szól.
Vidák István 2013-ban egy hónapot töltött a radzsasztáni bábjáték tanulmányozásával, egyik bábos családtól utazva a másikig. Így járt Ahmedabadban, majd Udajpurban, Dzsodpurban, Dzsájszalmerben végül Delhiben.
Vidák István beszélgetőtársa Pilári Gábor bábművész.
1. kép: Gampat Báj az előadás szünetében, Ahmedabad, 2013. január
2. kép: Anarkali táncosnő arca, oldalnézetben. Ba úr magángyűjteményéből, Dzsájszálmer, 2013. január
3. kép: Lovas és lova, az egyik rövid jelenet két szereplője. Silpa Gramm Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Udajpúr, a Sonu Pandzsabi család bábja, 2013. február