2014. október 14-én izgalmas rendezvényen volt szerencsém részt venni a Munkácsy Mihály Emlékházban a Múzeumok Őszi Fesztiváljának keretében megrendezett Tanárok Éjszakáján, melyre vizuális kultúrával foglalkozó szakembereket invitáltak. A SZÍN-TÉR-KÉP elnevezésű összművészeti projektbemutatót a helyi Szent-Györgyi Albert Szakközépiskola Iparművészeti tagozatának tanárai és diákjai hívták életre.
A workshop különleges divatbemutatóval kezdődött, melyen a „Parafrázis” nevű, Csuba Anita öltözéktervező iparművész tanár által vezetett projekt ötletgazdag munkáit mutatták be. Ezután interaktív kiállítás mellett kreatív tanítási módszereket ismerhettünk meg az előadó tanárok beszámolói alapján, melyek a tavaly nyári művészeti workshop tapasztalatait, eredményeit mutatták be.
Novák Attila vizuális és környezetkultúra tanár „SZÉK-projekt”-je a megszemélyesítés és a nézőpontváltás irányából közelítette meg a régi, leselejtezett iskolai székek újragondolását. Ebből a projektből született izgalmas remekművekből néhány jelenleg is megtekinthető a Munkácsy Emlékházban.
Lantos Katalin iparművész, tárgy és környezetkultúra szakos tanár által vezetett kurzus címe „Konstrukciók és kompozíciók síkidomokra, térformákra”, célja pedig a léptékváltás, síkból térbe mozdulás volt. A képi grafikai elemek anyagszerűségbe váltottak: a vonalak drótként, a foltok kartonlapként keltek életre a diákok keze alatt. Ennek számos fantáziadús variációját jelenítették meg a helyszínen bemutatott festett, könyvkötő kartonból készült munkák.
Sarkadi Árpád szobrászművész, rajztanár „Doboz-tér” elnevezésű tér illúzió játéka a dioráma dobozok világát idézte. Békéscsaba város nevezetességei jelentek meg papíron, melyek apró dobozokba zárva különböző hangulatban mutatták be az alkotó szemszögéből a várost.
Prém Vanda művésztanár pedig a természet, a rovarvilág leképzését, absztrakcióját tűzte ki célul, kísérlete látványos és izgalmas ruhakezdeményeket eredményezett.
A részvevő pedagógusok új megvilágításban mutatták be a művészetoktatás megközelítését, hangsúlyozva a kortárs művészet és a rajz kapcsolatát. Valódi kihívás ez, de felelősség is egyben a művészetet oktató szakembereknek. Hiszen „a középiskolai korosztály a legkritikusabb, és a legpasszívabb” hangzott el az egyik tanár előadásában. Éppen ezért kiemelkedően fontos a módszer, mellyel, mint „lámpás” utat mutathatunk a művészetek erdejében, a kalandokra, újdonságokra, művészeti ismeretekre vágyó fiatalok előtt.
Bányai Inez
Művésztanár, öltözéktervező iparművész
Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnázium, Békéscsaba